sobota, 12 czerwca 2010

Dni morza


Jak co roku w Szczecinie nastały Dni Morza.

Zacznij więc od wnętrza, a z pewnością efekty będą widoczne na zewnątrz.

Dieta, choć nie musi być udręką, to wymaga od nas wielu wyrzeczeń oraz ogromnego zaangażowania. Niestety nie uda nam się osiągnąć celu jeżeli nie będziemy mieli wystarczająco silnej motywacji. Jeżeli czasem dopadną Cię słabości, to przypomnij sobie powody, dla których chcesz schudnąć, dzięki temu uda Ci się przezwyciężyć wszelkie zachcianki.

Liczba posiłków, które pojawiają się w Twojej diecie na codzień musi byc odpowiednia. Trzy posiłki dziennie to wymagane minimum. Jedzone co 3-4 godziny zapewniają stosunkowo regularny dowóz energii. 3-posiłkowy wariant spożywania posiłków powinien być uzupełniony 1 lub 2 małymi przekąskami takimi jak: jogurt naturalny, jabłko, banan lub surówka warzywna bez dodatku (tłuszczu lub cukru)

Optymalny odstęp czasu pomiędzy posiłkami powinien wynosić 3-4 godziny wiec nie zmieniaj tego.

Mięso zawiera dużo wysokowartościowego białka. Dla większości ludzi w Europie jest jednym z ważnych składników pożywienia, dostarczającym znaczącej części białka. Było ono składnikiem ludzkiej diety od czasów prehistorycznych, a dokładniej od momentu, gdy jego spożywanie stało się opłacalne (dostarczając dużej ilości energii w stosunkowo krótkim czasie oraz białka) lub łatwiej dostępne, niż pokarm roślinny, czyli prawdopodobnie od czasu jednego ze zlodowaceń.

Bardzo dobrze, że Twoja dieta bogata jest w warzywa i owoce, które są jednym z głównych źródeł witamin i składników mineralnych, biorących udział w procesach przemiany materii, a ich brak prowadzi do poważnych zaburzeń w organizmie. Warzywa i owoce zawierają witaminę C oraz beta-karoten przekształcany w witaminę A, która odpowiada między innymi za rozwój organizmu oraz stan skóry, błon śluzowych i narządu wzroku. Witamina C ma duże znaczenie w utrzymaniu odporności organizmu na zakażenia, zmniejsza stres oksydacyjny, bierze udział w wytwarzanie kolagenu. Regularne spożywanie warzyw zawierających likopen (występuje w pomidorach) wpływa na zmniejszenie ryzyka raka prostaty. Inne karotenoidy obecne w warzywach i owocach takie jak luteina i zeaksentyna, zmniejszają ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej - choroby oczu, która występuje w wieku podeszłym i prowadzi do utraty wzroku. Warzywa i owoce dostarczają naszemu organizmowi również takie związki jak flawonoidy, antocjany, garbniki, fitoncydy, terpeny i szereg innych. To bardzo duża grupa związków, które działają jak przeciwutleniacze i wzmacniają działanie witamin. Mają również działanie przeciwzapalnie, bakteriobójcze, grzybobójcze, przeciwwirusowe, przeciwnowotworowe.

Jabłka są zdrowe, ale ze skórką. Są niegroźne dla wagi i mają dużo błonnika. Spośród wszystkich witamin obecnych w jabłkach, najważniejsza jest witamina C, która wzmacnia układ odpornościowy. Ponadto są bogatym źródłem potasu (m.in. wraz z innymi elektrolitami reguluje on gospodarkę wodną w organizmie i zwiększa napięcie mięśni), a także żelaza, które zapobiega anemii. Jabłka jedzone na surowo wzmacniają serce, układ nerwowy, mięśnie i poprawiają pracę wątroby. Mają ponadto działanie moczopędne, więc mogą zmniejszać obrzęki nóg.

Słodycze można jeść, ale nie codziennie. Nie wolno zastępować nimi normalnych posiłków.Apetyt na słodycze bywa sygnałem, że spada poziom cukru we krwi. Niestety, objadanie się słodyczami wiąże się z wieloma niebezpieczeństwami dla organizmu. Powoduje przede wszystkim trudności z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Ze względu na wysoką zawartość cukru, a często i tłuszczu (ciasta, ciastka, czekolada) słodycze dostarczają dużej ilości energii, np. napoleonka - 210 kcal, jagodzianka - 317 kcal, herbatnik - 44 kcal. Zbyt częste sięganie po słodkości może rozchwiać system hormonalny regulujący poziom cukru we krwi, co w konsekwencji prowadzi niekiedy (zwłaszcza przy nadwadze) do rozwoju cukrzycy typu II. Słodycze sprawiają, że czujemy się dobrze, gdyż podnoszą w mózgu poziom serotoniny, związku poprawiającego nastrój. Jednak nie można dawać się temu zwieść, gdyż nadmiar słodyczy może mieć szkodliwy wpływ na wiele organów, np. na naczynia krwionośne. Jak zatem pogodzić chęć "na coś słodkiego" z silnym postanowieniem zrzucenia zbędnych kilogramów? Dobrze jest przygotować od czasu do czasu słodkości w domu. Przygotowując kolorowe galaretki, sałatki owocowe bądź piekąc ciasto - mamy wgląd w zawartość spożywanych potraw i możemy kontrolować m.in. ilość cukru.Udając się na zakupy unikajmy kupowania przede wszystkim lizaków, cukierków krówek czy landrynek, unikajmy również batonów, wafelków i ciastek. Wymienione słodycze poza cukrem i substancjami chemicznymi - nie oferują żadnych wartości odżywczych. Zamiast tego sięgnijmy po sezamki, chałwę, batoniki musli czy bakalie. Dostarczą one organizmowi witamin A, B oraz E. Są również bogatym źródłem magnezu, potasu, fosforu czy cynku. Ze względu na zawartość wapnia, magnezu i żelaza, warto również od czasu do czasu sięgnąć po gorzką czekoladę.

Chętnie pijemy kawę, bo pobudza umysł i poprawia samopoczucie. Za to pobudzenie, "odpowiedzialna" jest kofeina, alkaloid zawarty w kawie. Kawa Arabika zawiera ok. 1,2% kofeiny, a kawa Robusta ok. 2,4%. Organizm wchłania kofeinę z przewodu pokarmowego już w kilkanaście minut po wypiciu kawy, a najsilniej działa w ciągu 3-4 godzin później. Kofeina działa szczególnie na układ nerwowy i przyspiesza procesy myślowe. Nie trzeba pić jednej kawy za drugą, aby utrzymać stan "pobudzenia", wystarczy 1 do 2 filiżanek. Przedawkowanie kofeiny może jednak wywołać skutek wręcz przeciwny - gonitwę myśli i niemożność koncentracji. Najnowsze badania naukowe, prowadzone w wielu krajach, wykazały że kofeina jest stymulatorem, który nie powoduje uwalniania się substancji pobudzających czynność mózgu, ale hamuje wpływ tych, które ograniczają jego pobudzenie.Badania wykazują także negatywne skutki picia kawy. Wiążą się one przede wszystkim z zawartą w niej kofeiną. Zwykle dotyczą przypadków spożywania kawy w zbyt dużych ilościach. Spożycie zbyt dużej ilości kawy może wywoływać uczucie nerwowości, niepokoju i rozdrażnienia, podobnie jak herbata wpływa na żółknięcie zębów i może prowadzić do próchnicy, ze względu na swoje właściwości pobudzające u większości ludzi utrudnia zasypianie, nieznacznie zmniejsza płodność zarówno u mężczyzn jak i u kobiet, spożycie dużej ilości kawy może zwiększyć prawdopodobieństwo niektórych chorób serca.

Pamiętajmy, że alkohol etylowy ? jak wiele innych toksycznych związków ? jest w 95% rozkładany w wątrobie do dwutlenku węgla i wody, tkanka tłuszczowa pochodzi więc przede wszystkim od zawartego w napojach alkoholowych cukru. Nie każdy również wie, że etanol hamuje proces trawienia i wchłaniania wielu składników pokarmowych.Nie znaczy to jednak, że napoje alkoholowe nie mają żadnego wpływu na tworzenie się tkanki tłuszczowej. Wręcz przeciwnie, należy pamiętać o tym, że trunki te zdecydowanie zaostrzają apetyt. Etanol pobudza rozkład zawartego w wątrobie glikogenu, tym samym pozbawiając organizm łatwo dostępnego źródła energii, a w dalszej kolejności powodując spadek cukru we krwi i wystąpienie uczucia głodu. Należy więc pamiętać, że mimo iż nie można demonizować wpływu alkoholu na naszą linię, towarzyszące naszym posiłkom i spotkaniom drinki powinny być pite z umiarem.

Herbatki odchudzające mogą przynosić efekty jeżeli dodasz do tego ćwiczenia, odpowiednie posiłki, działają one pobudzająco przyspieszając metabolizm, ale niestety przeczyszczająco, co wyjaławia organizm i odwadnia.

Uwarunkowania genetyczne mogą być przyczyną nadwagi, ale nie jest to do końca udowodnione naukowo. Większe znaczenie ma chociażby nabycie błędnych nawyków żywieniowych i niewłaściwego stylu życia czy w przebiegu różnych schorzeń, brak ruchu, przemiana materii, ilość spożywanych kalorii.

Aktywność fizyczna odgrywa w naszym życiu ogromną rolę. Ruch ma szczególnie korzystny wpływ na układ oddechowy, krwionośny oraz układ ruchu. Ponadto ruch usprawnia systemy kontrolujące przebieg procesów metabolicznych. Dzięki regularnym treningom zwiększa się pojemność życiowa płuc, maksymalny stopień wentylacji oraz ilość krwi wtłaczanej z płuc do krwiobiegu. Wiąże się z tym większa wytrzymałość organizmu. Podczas wysiłku, nasz organizm wolniej się męczy i dłużej zachowuje siły. Dzięki systematycznym ćwiczeniom, objętość krwi znajdującej się w krwiobiegu rośnie. Jednocześnie wzrasta pojemność wyrzutowa serca, dzięki czemu, zarówno podczas wysiłku, jak i spoczynku skurcze serca są rzadsze. Zapewnia to lepsze wykorzystanie, przez tkanki, dostarczanego wraz z krwią tlenu.Wiele korzystnych zmian, jakie zachodzą w wyniku systematycznego treningu widoczna jest nawet gołym okiem. Są to zazwyczaj: prosta, szczupła sylwetka mimo lepszego umięśnienia, energiczny sprężysty chód, brak objawów zmęczenia przy fizycznej i na ogół lepsze samopoczucie w dniach, w których inni czują się gorzej.

Bieganie wzmacnia serce, usprawnia pracę płuc i krwioobiegu. Dzięki temu jesteśmy sprawniejsi, wytrzymalsi i zmniejszamy ryzyko chorób układu krążenia, na które umiera większość Polaków. 


 

Pozycja siedząca w pracy, szkole, przed tv jest przez nas bardziej preferowana ze względu na mniejsze zużycie energii. Jednak w porównaniu ze staniem pozycje powoduje znacznie większe - o około 40% - obciążenie kręgosłupa. W przypadku, gdy w pozycji siedzącej dodatkowo garbimy się, nie opieramy pleców o oparcie kręgosłup może być obciążony jeszcze bardziej - nawet dwukrotnie w porównaniu z pozycją stojącą. Dlatego też długotrwałe przebywanie w pozycji sadzącej, zarówno w pracy, w domu, czy w środkach transportu może być uciążliwe i powodować dolegliwości.Główne zagrożenia związane z pozycją siedzącą to: dolegliwości bólowe kręgosłupa, bóle przedramion i nadgarstków, drętwienie, puchnięcie stóp i podudzi oraz żylaki. W związku z tym bardzo ważne jest, aby dbać o kondycję fizyczną, prowadzić zdrowy tryb życia a przede wszystkim zadbać o ergonomię stanowiska pracy.

Pamiętaj aby stres nie ingerował w Twoje życie.

Jeżeli ktoś lub coś jest w stanie wyprowadzić Cię z równowagi weź głęboki oddech, wypij szklankę wody i zapomnij o całym incydencie. Zalecany jest długi spacer.
Posted by Picasa

1 komentarz: